Naar content
Gemeente Putte
Zoeken
    Menu
    • Burger
      • Attesten en bewijzen
      • Levensloop
      • Andere
      • Huis Van het Kind
    • Welzijn
      • Coronavirus overzicht website
      • Dienstencentrum
      • Financiële en sociale hulp
      • Onderwijs
      • Samen Digitaal
      • senioren, zorg en gezondheid
      • Vreemdelingenzaken
    • Vrije Tijd
      • Archief
      • Bibliotheek
      • Cultuur
      • Erkende vereniging
      • Evenement organiseren
      • Kinderopvang
      • Jeugd
      • Ontwikkelingssamenwerking
      • Sport
      • Toerisme
    • Wonen & werken
      • Bouwen en verbouwen
      • Wonen
      • Afval
      • Milieu
      • Mobiliteit
      • Veiligheid
      • Werken en Ondernemen
      • Openbare werken
    • Over Putte
      • Bestuur
      • Communicatie en inspraak
      • Kennismaking Putte
      • Beleid
      • Documenten, reglementen, statuten en samenwerkingsverbanden
      • Putte in cijfers
    Naar top
    1. Home
    2. Wonen & werken
    3. Werken en Ondernemen
    4. Bestuurderspas
    Gemeente Putte

    Bestuurderspas

    Een bestuurder is een natuurlijke persoon die een voertuig bestuurt waarmee diensten voor individueel bezoldigd personenvervoer op het grondgebied van het Vlaamse Gewest worden verricht en dient vanaf 01/07/2020 in het bezit te zijn van een bestuurderspas. U vraagt deze aan in de gemeente waar u gedomicilieerd bent. Als u niet gedomicilieerd bent in het Vlaamse Gewest, wendt u zich tot een Vlaamse gemeente naar keuze.

    Voorwaarden

    Een bestuurder moet aan een aantal voorwaarden voldoen alvorens hij/zij een bestuurderspas kan verkrijgen. Om deze kwalificaties aan te tonen, dienen verplicht volgende documenten bij de digitale aanvraag gevoegd te worden:

    • kopie identiteitskaart;
    • uittreksel strafregister (model 596.1 –28, dat minder dan 3 maanden oud is);
      bewijs dat de bestuurder beschikt over een minimale kennis van het Nederlands, gelijk aan het niveau B1 (of niveau A2 indien B1 nog niet werd behaald) van het Europees Referentiekader voor Talen;
    • kopie rijbewijs met geldige medische keuring.

    Eventueel bijkomend indien van toepassing:

    • als de bestuurder een buitenlandse staatsburger is, een bewijs dat hij/zij toelating heeft om arbeidsprestaties te verrichten in België;
    • als ritten worden uitgevoerd met voertuigen aangepast aan het vervoer van personen in een rolstoel, een bewijs dat de bestuurder beschikt over de vereiste kennis om deze personen te vervoeren.

    Procedure ?

    • De bestuurder moet zijn/haar bestuurderspas aanvragen via het digitaal platform “centaurus 2020” van de Vlaamse overheid. Op https://centaurus2020.vlaanderen.be/ kiest u voor de snelkoppeling “vraag een bestuurderspas aan”. Lees zeker ook de handleiding voor de digitale aanvraag die u eveneens kan vinden op dit platform.
    • Het secretariaat controleert of u voldoet aan alle administratieve voorwaarden zoals beschreven in het decreet.
    • De bestuurderspas wordt binnen een termijn van 20 dagen afgeleverd (vanaf de dag waarop de aanvraag volledig is) door het secretariaat afgeleverd. Een eventuele weigeringsbeslissing wordt genomen door het College van Burgemeester en Schepenen en wordt aan de aanvrager betekend.
    • De bestuurderspas is geldig voor een periode van vijf jaar, maar is hernieuwbaar. Het document is persoonlijk en onoverdraagbaar.
    • Jaarlijks, binnen de 3 maanden na de verjaardag van de bestuurderspas, bezorgt de bestuurder uit eigen beweging aan de administratieve diensten van de gemeente waar de vergunning werd afgeleverd, door middel van een beveiligde zending een uittreksel uit het strafregister, model 596.1-28, dat minder dan drie maanden oud is.

    Kostprijs

    De bestuurderspas kost 20 euro per bestuurder (dit bedrag is onderhevig aan de schommelingen van het indexcijfer der consumptieprijzen) en dient betaald te worden bij afgifte.

    Reglement

    • Decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer d.d. 29 maart 2019 (B.S. 14 mei 2019).
    • Besluit Vlaamse Regering d.d. 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer.

    Deel deze pagina

    • Facebook
    • Twitter
    • linkedIn
    2023 © Gemeente Putte
    Adres
    Gemeenteplein 1, 2580Putte
    tel.
    015 76 78 80
    E-mail
    info@putte.be
    contact-text-ondernemingsnummer
    0207.499.727
    contact-text-btw
    207.499.727
    Proclaimer privacyverklaring cookies toegankelijkheidsverklaring Sitemap
    LCP

    Deel deze pagina

    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram