Naar content
Gemeente Putte
Zoeken
    Menu
    • Burger
      • Attesten en bewijzen
      • Levensloop
      • Andere
      • Huis Van het Kind
    • Welzijn
      • Coronavirus overzicht website
      • Dienstencentrum
      • Financiële en sociale hulp
      • Onderwijs
      • Samen Digitaal
      • senioren, zorg en gezondheid
      • Vreemdelingenzaken
    • Vrije Tijd
      • Archief
      • Bibliotheek
      • Cultuur
      • Erkende vereniging
      • Evenement organiseren
      • Kinderopvang
      • Jeugd
      • Ontwikkelingssamenwerking
      • Sport
      • Toerisme
    • Wonen & werken
      • Bouwen en verbouwen
      • Wonen
      • Afval
      • Milieu
      • Mobiliteit
      • Veiligheid
      • Werken en Ondernemen
      • Openbare werken
    • Over Putte
      • Bestuur
      • Communicatie en inspraak
      • Kennismaking Putte
      • Beleid
      • Documenten, reglementen, statuten en samenwerkingsverbanden
      • Putte in cijfers
    Naar top
    1. Home
    2. Wonen & werken
    3. Werken en Ondernemen
    4. Brandveiligheid in Publiek Toegankelijke Inrichtingen
    Gemeente Putte

    Brandveiligheid in Publiek Toegankelijke Inrichtingen

    Veiligheid is belangrijk in Putte en bij uitbreiding in onze brandweer- en politiezone. Daarom zien wij als gemeente toe op de brandveiligheid in publiek toegankelijke inrichtingen (PTI’s), samen met onze brandweerzone Rivierenland.

    PTI’s zijn gebouwen, lokalen of plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn: gratis, tegen betaling of op vertoon van een lidkaart. Het PTI-reglement is dus van toepassing op bijvoorbeeld cafés, feestzalen, jeugdlokalen, voetbalkantines en restaurants.

    Deze inrichtingen worden ingedeeld in 3 categorieën volgens het aantal toegelaten personen, elk met hun eigen voorschriften:

    Categorie 1: maximum 9 personen
    Categorie 2: minimum 10 en maximum 49 personen
    Categorie 3: 50 personen of meer

    Hoe wordt dat aantal toegelaten personen berekend?

    Het aantal toegelaten personen, inclusief personeel, wordt binnen onderstaand minimum en maximum bepaald door de uitbater:

    • Rekenregel minimaal aantal toegelaten personen:
      • o Eet- en drankgelegenheden: ………….. m² PTI gedeeld door 3;
      • o Andere bestaande inrichtingen: ………. m² PTI gedeeld door 10 ;
      • o Nieuwe inrichtingen ………………….. m² PTI gedeeld door 3;

    • Rekenregel maximaal aantal toegelaten personen:
      Meest ongunstige criterium van de 4 onderstaande:
      • o Op basis van de oppervlakte en/of aantal zitplaatsen;
      • o Op basis van het aantal uitgangen;
      • o Op basis van de breedte van de uitgangen;
      • o Op basis van risico’s, bezetting, bestemming, bereikbaarheid of inplanting van de PTI (beoordeling door brandweer);

    Voorwaarden

    • 1) Verplicht brandveiligheidsattest

    Elke PTI uit categorie 2 en 3 moet beschikken over een geldig brandveiligheidsattest:

    • voor het openen, openhouden of heropenen van een publiek toegankelijke inrichting;
    • bij elke verandering van uitbater;
    • bij elke verbouwing of renovatie;
    • bij elke wijziging die de brandveiligheid en de evacuatiemogelijkheden kan beïnvloeden.

    In al die gevallen moet de uitbater vooraf een brandveiligheidsinspectie aanvragen. Na een controle ter plaatse maakt de brandweer een verslag op. Op basis daarvan kan de burgemeester een brandveiligheidsattest afleveren.

    Opgelet! De burgemeester kan overgaan tot voorlopige sluiting als de inrichting niet voldoet aan de voorgeschreven veiligheidsmaatregelen.

    • 2) Verplichte verzekering objectieve aansprakelijkheid inzake brand en ontploffing

    Volgens de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en het bijhorende KB van 28 februari 1991 zijn volgende publieke inrichtingen verplicht een verzekering objectieve aansprakelijkheid inzake brand en ontploffing aan te gaan bij een erkende verzekeraar:

    1. dancings, discotheken en alle openbare gelegenheden waar gedanst wordt
    2. restaurants, frituren en drankgelegenheden, wanneer de totale voor het publiek toegankelijke oppervlakte ten minste 50 m² bedraagt (incl. de openlucht inrichtingen zoals terrassen)
    3. hotels en motels met ten minste 4 kamers, die ten minste 10 klanten kunnen ontvangen
    4. kleinhandelswinkels (elke verkoop rechtstreeks aan de particulier) waarvan de verkoopruimte en de aanpalende opslagruimte een totale oppervlakte van ten minste 1 000 m² hebben (parkings worden niet meegeteld, tenzij zij voor de verkoop worden benut)
    5. jeugdherbergen
    6. artistieke cabarets en circussen
    7. bioscopen en theaters
    8. casino's
    9. culturele centra
    10. polyvalente zalen, voor onder meer voorstellingen, openbare vergaderingen en sportmanifestaties (hieronder vallen ook buurthuizen, parochiezalen, auditoria …)
    11. sportzalen, zwembaden, schaatsbanen, bowlings, fitnesscentra, gymnasium
    12. schietstanden en schietinrichtingen voor boogschutters
    13. stadions
    14. handelsbeurzen, tentoonstellingszalen, showrooms van fabrikanten of groothandelaars (zelfs wanneer er geen detailhandel wordt bedreven), musea
    15. gesloten kermisinstallaties waarvan de totale voor het publiek toegankelijke oppervlakte ten minste 100 m² bedraagt
    16. opblaasbare structuren
    17. handelsgalerijen waarvan de totale voor het publiek toegankelijke oppervlakte gelijk is aan of groter dan 1 000 m²
    18. pretparken en lunaparken
    19. ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen in de medische sector (bv. revalidatiecentra), dus niet de schoonheidsinstituten, sauna’s ...
    20. serviceflatgebouwen, woningcomplexen met dienstverlening en rusthuizen voor bejaarden
    21. inrichtingen voor onderwijs en beroepsopleiding (de sector van de permanente vorming valt hier niet onder)
    22. voor het publiek toegankelijke kantoorgebouwen, waarvan de totale voor het publiek toegankelijke oppervlakte ten minste 500 m² bedraagt (incl. parkings in het gebouw)
    23. stations, metro-installaties en luchthavens
    24. gebouwen voor de uitoefening van erediensten, waarvan de totale voor het publiek toegankelijke oppervlakte ten minste 1 000 m² bedraagt
    25. de gebouwen van de hoven en rechtbanken

    Deze objectieve aansprakelijkheidsverzekering moet in orde zijn vóór de opening van de zaak. Een kopie van het bijhorende verzekeringsattest moet aan de gemeente bezorgd worden. Dat mag digitaal of per post.

    Opgelet! De burgemeester mag de inrichting (tijdelijk) sluiten als er geen geldig verzekeringsattest voorgelegd wordt. De verzekeringsondernemingen brengen de gemeente trouwens ook op de hoogte van het beëindigen van het contract en van de nietigverklaring, ontbinding, opzegging of schorsing van de overeenkomst of van de dekking.

    • 3) Verplicht veiligheidsregister

    Elke PTI moet verplicht een veiligheidsregister bijhouden. Dit document moet ten alle tijde ingekeken kunnen worden door de bevoegde instanties en omvat informatie over veiligheidsvoorschriften en vergunningen, waaronder (indien van toepassing):

    • brandveiligheidsverslag;
    • uitbatingsvergunning;
    • aantal toegelaten personen;
    • verslagen en/of attesten van de periodieke controles;
    • opleidingen personeel;
    • verzekeringspolis objectieve aansprakelijkheid in geval van brand en ontploffing.

    Op de website van brandweerzone Rivierenland kan u een template vinden van zo’n veiligheidsregister. Klik hier om te downloaden.

    Meer info

    De volledige politieverordening samen met meer informatie kan u vinden op de website van Brandweerzone Rivierenland.

    Webloket

    • Formulier brandpreventie

    Deel deze pagina

    • Facebook
    • Twitter
    • linkedIn
    2023 © Gemeente Putte
    Adres
    Gemeenteplein 1, 2580Putte
    tel.
    015 76 78 80
    E-mail
    info@putte.be
    contact-text-ondernemingsnummer
    0207.499.727
    contact-text-btw
    207.499.727
    Proclaimer privacyverklaring cookies toegankelijkheidsverklaring Sitemap
    LCP

    Deel deze pagina

    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram