Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronische verblijfskaart voor een niet-Belgisch kind aanvragen.
De kaart vermeldt naast de identiteitsgegevens en de afstamming ook de naam, het adres en het telefoonnummer van een contactpersoon in nood.
Voorwaarden
De elektronische verblijfskaart wordt enkel uitgereikt aan niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar.
Als je de kaart wilt aanvragen, moet je aan enkele voorwaarden voldoen:
- Je moet het ouderlijk gezag hebben over het kind.
- Je moet samen met het kind de kaart aanvragen.
De kaart is maximum 3 jaar geldig. Als het kind een tijdelijk verblijfsrecht heeft, kan de kaart een kortere geldigheidsduur hebben. De geldigheidsduur van de kaart mag in ieder geval de geldigheidsduur van de verblijfsvergunning van de wettelijke vertegenwoordiger niet overschrijden.
De kaart vervalt:
- na verloop van de geldigheidsduur
- bij verandering van verblijfplaats of adres
- bij verandering van naam, voornaam of nationaliteit.
Procedure
De ouder(s) of de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen, vragen de elektronische kaart aan bij de gemeente. Bij de aanvraag van de kaart moet het kind ook aanwezig zijn.
Na 2 tot 3 weken krijg je de PIN/PUK codes van de nieuwe kaart per post opgestuurd. Maak een afspraak bij de dienst burgerzaken voor het ophalen van de vreemdelingenkaart. Neem die brief met de codes mee bij het afhalen van de kaart. Als het kind 6 jaar of ouder is, moet het kind ook aanwezig zijn bij het afhalen.
Wat heb je nodig?
Foto
Goed nieuws: je moet geen pasfoto meer meebrengen! Er wordt live aan het loket een foto gemaakt, inbegrepen in de prijs!
Is je kind nog geen 3 jaar dan mag je nog wel een pasfoto meenemen.
Verlies
Verlies van vreemdelingenkaart? Dan dien je eerst aangifte te doen van verlies bij de lokale politie. Dit document is nodig voor de aanvraag van je nieuwe elektronische verblijfskaart voor een niet-Belgisch kind tot 12 jaar.