Naar content
Gemeente Putte
Zoeken
    Menu
    • Burger
      • Attesten en bewijzen
      • Levensloop
      • Andere
      • Huis Van het Kind
    • Welzijn
      • Coronavirus overzicht website
      • Dienstencentrum
      • Financiële en sociale hulp
      • Onderwijs
      • Samen Digitaal
      • senioren, zorg en gezondheid
      • Vreemdelingenzaken
    • Vrije Tijd
      • Archief
      • Bibliotheek
      • Cultuur
      • Erkende vereniging
      • Evenement organiseren - nuttige info
      • Kinderopvang
      • Jeugd
      • Ontwikkelingssamenwerking
      • Sport
      • Toerisme
      • Event- en vergaderzalen
    • Wonen & werken
      • Bouwen en verbouwen
      • Wonen
      • Afval
      • Milieu
      • Mobiliteit
      • Veiligheid
      • Werken en Ondernemen
      • Openbare werken
      • Werken in Putte - jij maakt het verschil
    • Over Putte
      • Bestuur
      • Communicatie en inspraak
      • Kennismaking Putte
      • Beleid
      • Documenten, reglementen, statuten en samenwerkingsverbanden
      • Putte in cijfers
    Naar top
    1. Home
    2. Meldpunt klokkenluiders en onregelmatigheden
    Gemeente Putte

    Meldpunt klokkenluiders en onregelmatigheden

    Alle Vlaamse lokale besturen moeten een klokkenluidersmeldpunt hebben voor de medewerkers en andere personen die met ons lokaal bestuur samenwerken. Dat is het gevolg van een nieuw Vlaams decreet op basis van een Europese richtlijn (klokkenluidersrichtlijn 2019/1937).

    Intern meldpunt

    De meldingen door personeelsleden van gemeente en OCMW lopen via de algemeen directeur.

    Extern meldpunt

    Dit meldpunt is bedoeld voor andere personen die met de gemeente Putte samenwerken (bijvoorbeeld vrijwilligers, aannemers, leveranciers, sollicitanten, voormalig werknemers …). Ook personeelsleden die van mening zijn dat de inbreuk niet doeltreffend intern behandeld kan worden of represailles vrezen, kunnen een melding doen bij het extern meldpunt.

    Je kan hiervoor terecht bij Audit Vlaanderen. Zij zijn te bereiken:

    via mail: melding.audit@vlaanderen.be
    via telefoon: 02 553 45 55
    of op het adres: Havenlaan 88 - bus 24, 1000 Brussel

    Wat gebeurt er na je melding?

    De procedure voor de behandeling van een melding ligt formeel vast.

    1. Ontvangstmelding

    Je ontvangt als melder binnen de zeven dagen na de dag waarop het meldkanaal jouw melding ontvangen heeft een ontvangstmelding, tenzij:

    • Je melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijg je meteen meer informatie over jouw melding.
    • je je uitdrukkelijk verzet hebt tegen het krijgen van een ontvangstmelding.
    • het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van jouw identiteit in gevaar brengt.

    2. Meer informatie over je melding

    Binnen een redelijke termijn krijg je informatie over wat er met jouw melding gebeurde:

    • Binnen de drie maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd.
    • Of binnen drie maanden en zeven dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is.

    Let wel: in sommige gevallen kan deze termijn van drie maanden verlengd worden.

    Je komt te weten welke maatregelen er genomen zijn of zullen genomen worden naar aanleiding van jouw melding. Je krijgt ook de redenen voor die maatregelen te horen. Vanzelfsprekend mogen de meldingskanalen je geen informatie bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokken persoon of personen schaadt.

    Hieronder vind je meer uitleg.

    Wat is het verschil tussen een klokkenluidersmelding en een klacht?

    Een klokkenluidersmelding gaat over de melding van informatie over inbreuken die verkregen is in het kader van werkgerelateerde activiteiten. Die personen lopen na melding het risico op represailles. De klokkenluidersregeling biedt dus een bescherming aan personen die economisch kwetsbaar zijn tegenover van de persoon van wie zij de facto afhankelijk zijn voor hun werk.

    Wanneer er geen sprake is van een dergelijke werkgerelateerde machtsongelijkheid, bijvoorbeeld bij burgers, is de bescherming tegen represailles niet nodig. Onze inwoners kunnen dus gebruik maken van de klachtenregeling.

    De algemeen directeur is overeenkomstig het Vlaams Bestuursdecreet het intern meldpunt voor personeelsleden van het lokaal bestuur. Kan de inbreuk doeltreffend intern worden behandeld? En is de klokkenluider van mening dat er geen risico op represailles bestaat? Dan wordt de melding bij voorkeur intern gemaakt.

    Wat is een klokkenluider?

    Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden. Niet enkel personeelsleden kunnen klokkenluiders zijn, maar ook andere personen die met het lokaal bestuur van Putte samenwerken, zoals bijvoorbeeld consultants, leveranciers, sollicitanten, …

    Inbreuk

    Het Bestuursdecreet definieert het begrip ‘inbreuk’ in het verlengde van de ruime definitie van ‘onregelmatigheid’ in onze huidige rechtspositieregeling. Alle inbreuken op wetgeving die in Putte van toepassing is, kunnen het voorwerp uitmaken van een klokkenluidersmelding.

    Het gaat dan om een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is, of het doel of de toepassing van regelgeving ondermijnt.

    Garanties en bescherming

    De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling.

    De nieuwe regeling voorziet een verbod op represailles. De definitie van represailles is ruim omschreven. Denk bijvoorbeeld aan represailles in het kader van negatieve beoordelingen of ontslag, maar ook bij verandering van taken, financiële sancties of reputatieschade. De bescherming tegen represailles is onbeperkt in tijd.

    Meer info over klokkenluidersregeling (website Agentschap Binnenlands Bestuur)

    Deel deze pagina

    • Facebook
    • Twitter
    • linkedIn
    2023 © Gemeente Putte
    Adres
    Gemeenteplein 1, 2580Putte
    tel.
    015 76 78 80
    E-mail
    info@putte.be
    contact-text-ondernemingsnummer
    0207.499.727
    contact-text-btw
    207.499.727
    Proclaimer privacyverklaring cookies toegankelijkheidsverklaring Sitemap
    LCP

    Deel deze pagina

    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram