Als je verhuist, moet je je nieuwe adres binnen de acht werkdagen aangeven bij de dienst burgerzaken van je nieuwe stad of gemeente. Maar ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist, moet je dit aangeven.
Doelgroep
- Burger
Voorwaarden
Je kan je verhuis pas aangeven als je ook effectief verhuisd bent.
Bewijs
Je elektronische identiteitskaart met pincode.
Domicilie voor minderjarigen
Vermeld bij de verhuis van minderjarigen zeker of er een rechterlijke beslissing, notariële akte of onderlinge overeenkomst tussen beide ouders is met betrekking tot het domicilieadres van de minderjarige(n), bv. gelijkmatig verdeelde huisvesting, verblijfsco-ouderschap, plaatsing bij één van de ouders … Bij de melding van de verhuis moeten bijkomende documenten worden meegebracht (indien van toepassing):
- het wederzijds akkoord van de ouders
- de gerechtelijke beslissing
- de notariële akte.
Procedure
Je moet de adreswijziging melden aan de gemeente waar het nieuwe adres gelegen is. Dit kan in onze gemeente op drie manieren.
- Je kan de adreswijziging op digitale manier melden per mail: burgerzaken@putte.be.
Graag volgende zaken vermelden:
- de volledige voor- en familienamen van de personen die mee verhuizen
- rijksregisternummers van de personen die mee verhuizen
- oud + nieuw adres
- telefoonnummer waarop de wijkagent u kan bereiken. - Je kan langsgaan bij de dienst Burgerzaken van jouw (nieuwe) gemeente.
- Je kan dit melden via het e-loket van gemeente Putte op: https://putte.egovflow.be/new/BV-A-019
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Om de adreswijziging te kunnen doorgeven, heb je een geldig identiteitsbewijs nodig met je rijksregisternummer.
Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
Controle van domicilie en aanpassing identiteitsdocumenten
Na de aangifte tot adreswijziging zal de wijkagent de woonstcontrole(s) op starten om vast te stellen of je werkelijk op het aangegeven adres je hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle word je ingeschreven op het nieuwe adres en dien je een afspraak te maken aan het loket van burgerzaken voor de aanpassing van je adres op je identiteitskaart. Hiervoor heb je jouw elektronische identiteitskaart met pincode nodig. (voor elektronische identiteitskaarten uitgegeven vanaf 1/01/2022 is de pincode niet meer nodig!)
Vanaf het moment dat je identiteitskaart aangepast is, kan je alle andere instanties van je adresverandering op de hoogte brengen. Overheidsinstellingen worden automatisch op de hoogte gebracht van de adreswijziging.
Inschrijvingsbewijs van voertuigen
De adreswijziging moet niet langer aangebracht worden op het inschrijvingsbewijs van je voertuig(en). Het kentekenbewijs zal enkel nog het adres vermelden dat geldig was op het moment van uitgifte.