De gemeentebesturen van Sint-Katelijne-Waver en Putte, Aquafin en Pidpa slaan voor deze werken de handen in elkaar. De huidige straat is volledig afgeleefd. Ook de fietspaden zijn niet meer van deze tijd.
Gescheiden riolering en open grachten
Aquafin zorgt voor de aanleg van een gescheiden riolering onder de rijbaan. Deze nieuwe riolering zal aansluiten op die van het Dorp in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Om dat mogelijk te maken, komt er een pompstation. De open grachten blijven en zullen dienst doen als regenwaterafvoer. De grachten worden achter het nieuwe fietspad aangelegd.
Tijdens de werken zullen ook heel wat nutsleidingen, waaronder de waterleiding, vernieuwd worden. Verschillende leidingen moeten ook een nieuwe plaats krijgen in functie van een optimale plaatsing van de riolering.
Comfortabele fietspaden
Niet alleen onder de grond verandert er heel wat, ook erboven. De nieuwe straat krijgt een fraaie rijbaan en aan beide kanten een comfortabel fietspad. Hiervoor kunnen we rekenen op een subsidie van de provincie Antwerpen. In de zone 30 komen okergele fietssuggestiestroken, in de zone 50 komen aanliggende fietspaden in rood asfalt en in de zone 70 komen vrijliggende fietspaden van 1,75 meter breed in gewoon asfalt.
Op de plaatsen waar de maximumsnelheden wijzigen, komen plantvakken met bomen in. Deze geven een vernauwend effect waardoor autos voelen dat het snelheidsregime hier verandert en dus trager gaan rijden.
Werken starten in Onze-Lieve-Vrouw-Waver
Om de hinder zo veel mogelijk te beperken, zullen de werken in fases verlopen. Over een bepaalde afstand zal men telkens de straat open leggen, alle werken uitvoeren en weer dicht leggen. Op die manier kunnen bewoners steeds maximaal aan hun woning.
De werken starten op 10 mei net voorbij het centrum van Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Het eerste jaar wordt er gewerkt in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Pas in de lente van volgend jaar zal de werftrein onze gemeentegrens oversteken en kunnen de werken aan de Waversesteenweg in Putte van start gaan.
Impact op het verkeer
De heraanleg van zulk een belangrijke verbindingsweg brengt uiteraard hinder met zich mee. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via de N15 en R6. De bussen van De Lijn volgen een alternatieve route via Zoetewei, Berlaarbaan en Bosstraat. Bewoners zullen, afhankelijk van de fase van de werken, informatie krijgen via waar ze best naar hun bestemming rijden. Dat kan wekelijks, soms zelf dagelijks, verschillen.