De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Deze elektronische vreemdelingenkaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.
Voorwaarden
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 14 types vreemdelingenkaarten (opent in nieuw venster):
- elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- elektronische K kaart (vroeger C kaart): verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- elektronische L kaart (vroeger D kaart): verblijfsvergunning voor EU-langdurig ingezetene
- elektronische EU kaart (vroeger E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
- elektronische EU+ kaart (vroeger E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
- elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
- elektronische I kaart: verblijfskaart voor ‘Intra-Corporate Transferees’
- elektronische J kaart: verblijfskaart voor mobiele ‘Intra-Corporate Transferees’ in het kader van lange termijn mobiliteit
- elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
- elektronische M kaart met vermelding duurzaam verblijf: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
- elektronische N kaart: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
Procedure
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
- U kunt uw elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij uw gemeentebestuur en drietal weken na de aanvraag zult u de pin- en pukcode ontvangen waarna u de elektronische vreemdelingenkaart kunt ophalen. Neem de codes mee om uw kaart te activeren.
Wat heb je nodig?
- Bij de aanvraag: uw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart
- Bij de activering van de kaart: de brief met uw pincode en pukcode, uw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart en de eventuele bijlage die u bij de aanvraag ontvangen hebt
Foto
Goed nieuws: je moet geen pasfoto meer meebrengen! Er wordt live aan het loket een foto gemaakt, inbegrepen in de prijs!
Verlies
Verlies van een vreemdelingenkaart? Dan dien je eerst aangifte te doen van verlies bij de lokale politie. Dit document is nodig voor de aanvraag van je nieuwe vreemdelingenkaart.